Godkendelse og brug af assessorer
Infrastrukturforvaltere og letbanevirksomheder, der søger om godkendelse af køretøjer og infrastruktur samt om godkendelse af tekniske og trafikale sikkerhedsregler, skal indhente en vurdering af sikkerheden fra en såkaldt ’assessor.’
En assessor er en uafhængig, uvildig og sagkyndig tredjepart, der foretager en kontrol og vurdering af sikkerheden i ansøgerens infrastruktur- eller køretøjsprojekter. Assessor kan også anvendes til vurdering af ansøgerens trafikale og tekniske sikkerhedsregler.
Assessors opgave er at vurdere, om ansøger har identificeret og håndteret alle risici, som er forbundet med projektet. Formålet er at sikre, at ansøger med projektet kan opretholde en sikker drift.
Assessor kigger bl.a. på ansøgerens vurdering af risici ved det givne projekt samt ansøgers anvendelse af den europæiske risikostyringsproces, som er fastlagt i EU-lovgivningen (CSM-RA-forordningen). CSM-RA er den fælleseuropæiske metode for risikovurdering til brug for identificering og kontrol af farer i udførelse og drift af et jernbaneprojekt.
Assessor sammenfatter sin vurdering i en såkaldt sikkerhedsvurderingsrapport. Styrelsen inddrager assessors rapport og dermed assessors vurdering af forholdene i sin sagsbehandling.
Der sondres overordnet mellem CSM-assessorer, som udfører vurdering af infrastruktur og køretøjer, og regelassessorer, som udfører vurdering af tekniske og trafikale sikkerhedsregler.